Vragen die je altijd kunt verwachten tijdens een sollicitatiegesprek zijn:
‘Beschrijf eens een probleem dat je bent tegengekomen en hoe je dat hebt opgelost.’
‘In je CV staat dat besluiten nemen één van jouw sterke punten is. Kun jij mij vertellen waarom?’
Recruiters stellen dit soort vragen om jouw soft skills te achterhalen en om te beoordelen of jij de juiste bent voor de organisatie.
Jouw antwoord op deze vragen geeft een goed beeld van de manier waarop jij lastige situaties in het verleden hebt aangepakt en in de toekomst aan gaat pakken. Gedrag uit het verleden is een voorspeller van gedrag in de toekomst.
Beantwoord deze vragen op een overtuigende manier en laat zien dat jij de juiste gegadigde bent voor het bedrijf. Dit kun je het beste doen aan de hand van de STAR methode.
STAR staat voor:
Situatie
Taak
Actie
Resultaat
Met de methode geef je een voorbeeld van de manier waarop jij je in het verleden een situatie hebt aangepakt. Daarmee toon je aan dat jij de juiste competenties hebt die nodig zijn voor de functie.
De STAR methode heeft de volgende stappen:
Aan de afkorting STAR wordt soms een R toegevoegd, die staat voor Reflectie. Door te reflecteren verbind je conclusies aan je handelen.
STAR en STARR staan dus voor hetzelfde. Als je wilt leren van een situatie, kun je niet zonder de R van reflectie. Wil je alleen de feiten goed omschrijven, dan leg je minder nadruk op de reflectie.
Met STAR benadruk je je soft skilss, omdat je bijvoorbeeld de kwaliteit empathisch niet kan aantonen met hard bewijs. Dan gebruik je voorbeelden om dit aan te tonen. Met STAR kan je jouw voorbeelden specifiek, doordacht en bondig beschrijven.
Het bewijs dat je proactief bent wordt geloofwaardiger als je praktijkvoorbeelden uit het verleden gebruikt. Eenvoudig zeggen dat je proactief bent, is niet voldoende om de werkgever te overtuigen. Hoe concreter je voorbeelden zijn, hoe beter kan laten zien wat je in huis hebt.
Wanneer in het sollicitatiegesprek wordt gevraagd ‘waarom zouden we jou moeten aannemen’, heb je de een prachtige mogelijkheid om relevante voorbeelden te geven.
Zo kan je praktijkvoorbeelden geven over jouw betrokkenheid bij je werk en kan je jouw talenten koppelen aan hoe jij je werk uitvoert.
Let er op dat je antwoorden kort en krachtig zijn. Wees concreet en gebruik bijvoorbeeld verkoopcijfers of procentuele verbeteringen. Beschrijf actuele voorbeelden want werkgevers zitten niet te wachten op een anekdote van 10 jaar geleden.
Neem de tijd om voor 3 tot 4 van de gevraagde competenties een voorbeeld uit te schrijven. Het is namelijk lastig om op het moment supreme met goede voorbeelden te komen. Beschrijf bij elke kwaliteit of vaardigheid een toepasselijke (werk)situatie uit het recente verleden. Ga vervolgens na welke taak jij daarin had, welke acties jij hebt ondernomen en tenslotte wat het bereikte resultaat was.
Als je een voorbeeld geeft zal je merken dat je daar ook andere competenties bij betrokken zijn. Dat is mooi, want dan kan je met deze 4 voorbeelden een heel palet aan vaardigheden en eigenschappen tackelen.
Leer ze niet van a tot z uit je hoofd, want dan ga je de antwoorden opdreunen en dan maak je geen goede beurt. Ook loop je het risico dat jouw antwoord niet aansluit bij de context waarin de vraag wordt gesteld.
Voorbeeld
Vraag van de recruiter:
‘In je cv staat dat klantgerichtheid één van jouw sterke punten is. Kun jij mij vertellen waaruit dat blijkt?’
Jouw antwoord:
Situatie: ‘Een maand of vijf geleden, was ik accountmanager bij Bedrijf X. Ik had een klant aan de lijn om te informeren hoe hij de samenwerking met ons vond en of hij tevreden was met de kwaliteit van product Y. In de loop van het gesprek kwam ik erachter dat hij niet helemaal tevreden was.’
Taak: ‘Het was mijn taak als accountmanager om de relaties met klanten te onderhouden en te versterken. Toen ik merkte dat de klant niet helemaal tevreden was heb ik dus gelijk actie ondernomen.’
Actie: ‘Ik heb een vervolgafspraak gemaakt voor een persoonlijk gesprek. In dit gesprek heb ik uitgebreid bevraagd wat hij bedoelde met zijn opmerkingen en waarover hij niet tevreden was. We hebben een goed gesprek gehad en zijn tot oplossing Z gekomen.’
Resultaat: “Na dit persoonlijk gesprek hebben we vier weken later weer een
gesprek gehad. Hierin vertelde hij mij dat hij tevreden was over oplossing Z. Ook zei hij blij te zijn dat ik zijn signaal aan de telefoon zo serieus had genomen.”
Reflectie: “Achteraf ben ik blij dat ik gelijk actie heb ondernomen. Als ik het telefoongesprek niet zo serieus had genomen, was deze belangrijke klant misschien bij ons weggegaan.”