Case interview

Wat bij een assessment regelmatig aan bod komt, is een case interview.

De organisatie waarbij je solliciteert wil zo je probleemoplossend vermogen en strategisch denken toetsen. Je krijgt een businesscase voorgelegd, die te maken heeft met de praktijk van het bedrijf en de positie waarvoor je solliciteert.

Van jou wordt verwacht dat je je inleeft in de situatie en met een oplossing voor het probleem komt. Laat duidelijk zien wat je plan van aanpak is en hoe je tot een oplossing komt.

Wat voor soort opdracht je kunt verwachten, is natuurlijk afhankelijk van het bedrijf waarbij je solliciteert. Bij een bedrijf met een internationale oriƫntatie wordt bijvoorbeeld de vraag voorgelegd of het raadzaam is om uit te breiden naar de Verenigde Staten, of om alleen binnen Europa werkzaam te blijven. Een ander vraagstuk is hoe een potentiƫle nieuwe doelgroep het beste kan worden benaderd.

Opbouw van het case interview

In de meeste gevallen is de opbouw van een case interview als volgt:

  • De interviewer introduceert de case en licht het probleem toe.
  • Je krijgt de gelegenheid om vragen te stellen. Hierbij is het belangrijk om tot de essentie van het probleem door te dringen en hoofd- en bijzaken te scheiden.
  • Laat zien hoe je het probleem gaat aanpakken en welke structuur je daarbij gebruikt.
  • Analyseer de case en buig je over zaken als de verwachte omzet van het bedrijf of de omvang van een markt.

Tijdens het case interview zelf wordt geen feedback gegeven. De interviewer kijkt hoe jij het aanpakt, en stelt vragen om deze aanpak beter te begrijpen en te kijken of je overal aan hebt gedacht. Houd je goed het groter geheel in de gaten of verlies je je in details? Ben je in staat snel en goed complexe analyses uit te voeren en voel je aan wat van belang is voor het bedrijf? En kom je met een passende oplossing waar het bedrijf iets mee kan?

Soms wordt halverwege het interview aanvullende informatie gegeven, waardoor je genoodzaakt wordt om voor een andere aanpak te kiezen. Het doel hiervan is om te kijken hoe flexibel je bent en hoe je omgaat met een veranderende situatie. De lengte van een case interview wisselt. Soms wordt er slecht twintig minuten voor uit getrokken, in andere gevallen kan het wel anderhalf uur duren.

Tips voor een succesvol case interview

Om het er bij het case interview goed van af te brengen, kunnen de volgende tips van pas komen:

  • Luister goed naar de introductie. Maak hierbij eventueel aantekeningen. Begin niet met het verzinnen van oplossingen voordat je alle informatie hebt.
  • Stel vragen. Je hoeft niet alle details te weten, maar zorg dat je genoeg informatie hebt om het probleem op te lossen. Ook als je halverwege vastloopt, kun je om aanvullende informatie vragen.
  • Neem even de tijd om over je plan van aanpak en structuur na te denken.
  • Geef je gedachtegang hardop weer. De interviewer kan zo goed volgen hoe je de informatie verwerkt en analyseert.
  • Ga gestructureerd te werk en laat zien waar je aannames op gebaseerd zijn.
  • Onderbouw je oplossing, noem hierbij eerst de sterkste argumenten. Bedenk hierbij dat het vooral om de onderbouwing gaat, er zijn vaak meer oplossingen mogelijk.

Soms is er aan het eind van het case interview tijd voor een evaluatie. Wees hierbij vooral niet bang om te vragen wat men van je aanpak vond. Als de case waargebeurd is, is het interessant om te weten hoe het bedrijf het zelf heeft aangepakt.

Voorbereiding en oefenen

Ook voor een case interview geldt: een goede voorbereiding is het halve werk! Bedenk van tevoren mogelijke richtingen waarin het case interview zou kunnen gaan. Verdiep je in de achtergronden van het bedrijf en de branche, bedenk waar mogelijke problemen liggen en welke toekomstplannen het bedrijf kan hebben.

Oefen het case interview en laat een ander een case bedenken en ga hier serieus mee aan de slag. Werk deze case ook helemaal uit. Beoordeel zelf je werk en laat dat ook door een ander doen.

De vaardigheden die tijdens het case interview worden getest zijn voor een deel talent en inzicht, maar oefenen helpt altijd voor het verhogen van de kans op slagen.