Competenties

Je gebruikt competenties om resultaten te behalen of jouw doelen te realiseren, zoals een hogere productiviteit, meer omzet, een betere sfeer of betere merkbeleving. Dat schenkt dan voldoening in je werk.

Een competentie is een combinatie van kwaliteiten, kennis en vaardigheden. Zonder kwaliteiten en vaardigheden heb je dus geen competentie, maar alleen een kwaliteiten of een vaardigheid hebben betekent niet dat je over een competentie beschikt.

Actie

  • Neem de checklist Competenties uit het tabblad Materialen door en kruis op een vijfpuntschaal aan hoe plezierig je het zou vinden om deze competentie te gebruiken of doen in je werk en variërend van ‘heel plezierig’ tot ‘helemaal niet plezierig’.
  • Kruis daarna in dezelfde checklist Competenties op een driepuntschaal aan hoe goed je deze competenties hebt ontwikkeld.
  • Noteer die competenties die je bij stap 1 hebt aangekruist omdat je deze best wel of heel plezierig vindt om te doen en bij stap 2 hebt aangevinkt omdat je ze goed hebt ontwikkeld.
  • Noteer die competenties die je bij stap 1 hebt aangekruist omdat je deze best wel of heel plezierig vindt om te doen en bij stap 2 hebt aangevinkt omdat je ze deels hebt ontwikkeld. Voor deze competenties heb je werksituaties nodig om ze verder te ontwikkelen.
  • Welke werksituaties kun jij opzoeken of creëren, zodat je deze competenties (verder) kunt ontwikkelen?