Elevator pitch

Stel je staat in de lift, en plotseling stapt er een persoon in die belangrijk kan zijn voor jouw carrière; een manager, een directeur of een investeerder. Kortom, iemand waarvoor jij iets wilt betekenen.

Je grijpt deze gelegenheid aan en spreekt deze persoon aan. Wat zeg je dan tegen die persoon? Je hebt niet echt tijd om na te denken, de lift is al bijna boven… Je moet dus al je verhaal klaar hebben. Heb jij er een?

Zo is de elevator pitch ontstaan. Het bovenstaande scenario zul je niet snel meemaken, maar de situatie dat je snel iets moet vertellen over jezelf is je waarschijnlijk niet vreemd. Het verschil tussen succes en falen zit hem dan in de voorbereiding. Maar hoe maak je een goede elevator pitch?

Waarom zou je een elevator pitch maken?

Nu je op zoek bent naar die allerleukste baan, moet het schrijven van een elevator pitch bovenaan je to-do-lijst staan. Deze korte toespraak helpt je anderen op een boeiende manier kennis te laten maken met jouw toegevoegde waarde.

De perfecte elevator pitch bevat een idee waarmee je de luisteraar nieuwsgierig maakt. Wanneer het moment daar is, moet je slechts een aantal details geven waarmee je interesse wekt. De luisteraar zal geïnteresseerd zijn in jou en jouw idee. Hiermee vergroot je de kans op een tweede ontmoeting.

Het kan je helpen om jouw netwerk op te bouwen, een baan te vinden of contact te maken met nieuwe collega’s op jouw eerste werkdag. Door de pitch goed voor te bereiden, maak je veel kans om een goede eerste indruk achter te laten en je de baan te krijgen die je het allerliefste doet.

Onderwerpen vaststellen

Allereerst moet je jezelf afvragen wat je allemaal wilt vertellen. Wie ben je, wat ga je toevoegen, wat motiveert jou en wat wil je bereiken. Selecteer zorgvuldig welke onderdelen het meest relevant zijn voor jouw specifieke situatie. Doe dit al op voorhand, want wanneer je dit in de lift moet doen, ben je te laat.

Ga brainstormen en schrijf alles op wat in je opkomt. Je hoeft je op dit punt nog niet druk te maken over beperkingen als tijd en woorden; schrijf gewoon alles op wat in je opkomt. Focus echter niet op geleverde prestaties uit het verleden, dit hoort thuis in je cv of motivatiebrief. Wat jij in de toekomst gaat brengen is voor de betreffende persoon relevanter dan wat jij in het verleden hebt gedaan. Waar je wel aan zou kunnen denken:

  • persoonlijke kwaliteiten en eigenschappen
  • ervaringen
  • opleidingen & kennis
  • vaardigheden
  • wie je bent
  • wat je toevoegt
  • wat je wilt bereiken
  • wat je meebrengt
  • wat jou motiveert
  • wat je tot nu toe hebt bereikt

Dit is slechts een korte lijst van dingen die je allemaal zou kunnen vertellen in je perfecte elevator pitch. Je mag dan ook gerust de tijd nemen hiervoor. Laat het bijvoorbeeld een nachtje liggen, of misschien zelfs een paar dagen en ga er dan weer voor zitten.

Selecteren

Nu je die hele waslijst hebt aan dingen die je eigenlijk wilt vertellen, moet je gaan selecteren. Let op: verwijder geen ideeën, je hebt ze mogelijk later nog nodig!

Je begint door er één ding uit te halen. Dit punt is in jouw ogen het belangrijkste wat je wilt vertellen, het primaire onderwerp. Kijk vervolgens welke andere punten je kunt gebruiken om een verhaal rondom jouw primaire onderwerp te bouwen. Een voorbeeld: Jij kiest jouw vaardigheid om problemen op te lossen als primair onderwerp. Daar kun je vervolgens jouw kwaliteit analyseren en wat je tot nu hebt bereikt, als secundaire onderwerpen gebruiken om een goed verhaal te maken.

Uiteindelijk kies je ongeveer 5 secundaire punten om jouw verhaal mee op te bouwen. Beperk het tot dit aantal, want uiteindelijk moet jouw verhaal:

  • Niet uit meer dan 100 à 200 woorden bestaan
  • Niet langer dan 30 tot 60 seconden duren

Zodoende heb je ongeveer 20 tot 40 woorden, en 5 tot 10 seconden per onderwerp om deze te beschrijven. Je hoeft nog geen volledig verhaal op papier te zetten. Je hebt nu vooral de de grote lijnen nodig.

Samenstellen

De reden dat je niet direct het hele verhaal moet opschrijven, is omdat één enkel verhaal niet genoeg is. Elke situatie, elk gesprek en elke functie heeft een eigen verhaal nodig. Dat betekent dat je meerdere verhalen nodig gaat hebben.

Om dit efficiënt aan te pakken kun je modules maken: stukjes waarvan je ze van tevoren zo opstelt dat je weet dat ze goed bij elkaar passen. Zo kun je makkelijk tussen primaire onderwerpen wisselen en daar heel snel secundaire onderwerpen bij te plakken om een verhaal samen te stellen. Op deze manier heb je voor elke situatie een goed verhaal.

Overtuig jouw gesprekspartner van je toegevoegde waarde door jezelf te onderscheiden van anderen. Wat maakt jou uniek? En nog belangrijker, waarom zijn jouw unieke talenten relevant voor de betreffende persoon?

Wat nu overblijft is het zorgen dat je dit verhaal ook goed kunt vertellen.

Presenteren van je pitch

De laatste en misschien wel belangrijkste stap is dat je pitch goed overkomt bij anderen. Dit betekent vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zeker wanneer je gebruik maakt van meerdere primaire onderwerpen (en bijbehorende secundaire) is het veel informatie om uit je hoofd te leren.

Wat wel helpt is dat het allemaal om jou draait; uiteindelijk is het niets anders dan een verhaal over jezelf. Het is belangrijk dat je in ieder geval de belangrijke fragmenten uit je hoofd leert. Hierbij is het ook aan te raden niet alleen puur de tekst uit je hoofd te leren. Mensen zullen niet warmlopen wanneer jij als een machine een stuk tekst op loopt te dreunen.

De presentatie van de informatie is nou eenmaal net zo belangrijk als – misschien zelfs belangrijker dan – de informatie zelf. Oefen daarom voor de spiegel. Oefen daarom voor familie, vrienden en bekenden. Oefen desnoods door een video van jezelf te maken en deze terug te kijken.

Zodra je een flinke berg informatie hebt, hier een sterk stukje uit geschreven hebt en vervolgens de presentatie goed hebt voorbereid, ben jij klaar om die confrontatie in de lift aan te gaan!

Voorbeeld

“Hallo, ik ben Anneke en I am B.A.D.! Betrouwbaar, Anders en Deskundig in het ontwikkelen en geven van workshops over communicatie. Betrouwbaar omdat ik aan de doelen werk die bij elk trainingsonderdeel geformuleerd worden; Anders, omdat speelse en creatieve werkvormen je leren om effectief te communiceren; deskundig omdat ik als trainer jarenlange ervaring heb in het adviseren van mensen over hun communicatiestijlen.”

Voorbeelden uit Dragon’s Den

Als je een paar goede voorbeelden wilt zien van pitches, is het aan te raden een paar afleveringen van Dragon’s Den te kijken. Hoewel mensen hier producten, en niet zichzelf, pitchen, krijg je hier een goed idee van de fijne kneepjes van een pitch.