Het internet is een informatiebron geworden, die niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken is. We gebruiken het voor alles en nog wat, zo ook voor het zoeken naar een baan, want het internet is een altijd toegankelijke bron van informatie en kansen.
De zoektocht naar vacatures en bedrijven begint dan ook bijna altijd online. Het internet is zo’n grote database geworden, dat je bepaalde middelen nodig hebt om hierin goed te kunnen zoeken. Hiervoor gebruiken je zoekmachines.
Een zoekmachine is een online platform waar je informatie kan vinden. De informatie die gevonden wordt komt uit een database die voor iedereen bekend is: het internet.
Zoekmachines zijn tools die de inhoud van webpagina’s doorzoeken en rangschikken, die overeenkomen met jouw zoekopdracht. Zoekmachines maken het mogelijk het internet te doorzoeken met behulp van trefwoorden. Voorbeelden van populaire zoekmachines zijn Google, Bing en Yahoo.
Zoekmachines veranderen vaak hun algoritmen (de programma’s die de resultaten rangschikken) om jouw gebruikerservaring te verbeteren. Ze proberen te begrijpen hoe jij zoekt en geven dan het beste antwoord op jouw vraag. Dit betekent voorrang geven aan de pagina’s met de beste kwaliteit en de meeste relevantie.
Als je iets zoekt, bijvoorbeeld openstaande vacatures, is het op het internet natuurlijk onmogelijk om alle pagina’s af te gaan en ze allemaal te bekijken. Dat is de reden waarom bijna iedereen zoekmachines gebruikt.
Iedereen gebruikt wel eens zoekmachines. En er zijn een aantal manieren zijn om jouw zoekopdrachten sterk te verbeteren. Omdat 9 van de 10 Nederlanders Google gebruikt als zoekmachine, zijn de tips voornamelijk gericht op het gebruik van deze zoekmachine.
Weet wat je zoekt
Voordat je begint met de echte tips voor het gebruik van de zoekmachine, is het van belang dat je weet wat je zoekt. Een veelvoorkomend probleem is het gebrek aan oriëntatie. Lukraak op zoek gaan naar vacatures en allerlei functietitels in de zoekmachines slingeren heeft weinig zin. Dat is tijdrovend en vergroot ook nog eens de kans dat je op een plek belandt waar je helemaal niet thuishoort.
Nu jij al uitvoerig achterhaald hebt wie je bent en wat je zoekt, kun je gericht zoeken. Dat je na het zelfonderzoek niet exact weet wat je zoekt, is geen probleem. Je weet dan wel in welke richting je wilt zoeken. Je hebt een goed uitgangspunt om te zoeken op bijvoorbeeld branche, functiegroep, vaardigheden of ervaring.
Gebruik de juiste instellingen
Wanneer je gaat zoeken in Google gebruik dan de juiste instellingen. Via de knop instellingen (op de startpagina onderin of na een zoekopdracht onder de zoekbalk) kun je allerlei voorkeuren aangeven. Onder andere de taal, zoekregio en het aantal resultaten per pagina kun je wijzigen. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek gaat naar een rol als Sales Manager in Nederland, is het prettig te voorkomen dat de resultaten uit Engelstalige landen te voorschijn komen.
Tabbladen apart openen
Zodra je op een van de resultaten van de zoekmachine klikt, dan ga je via hetzelfde tabblad naar de website waar je op klikt. Je verlaat dan je zoekresultaten om de pagina te bezoeken. Mocht je hier niet de informatie vinden die je zoekt, heb je meer informatie nodig of wil je deze pagina openhouden voor later, dan moet je terug naar je zoekresultaten. Dit is een tijdrovend en omslachtig proces.
Door tijdens het klikken de ctrl-toets (command-toets voor Apple gebruikers) in te drukken, open je de pagina in een apart tabblad. Hetzelfde kan door met de rechtermuisknop op de link te klikken en dan ‘open in nieuw tabblad’ te selecteren. Je kunt dan op ieder moment terug naar de pagina met zoekresultaten. Ook kun je zo veel pagina’s tegelijkertijd openen en deze daarna rustig doorzoeken.
Genegeerd door Google
Bepaalde aspecten van woorden en zinnen hoef je niet mee te geven aan je zoekopdrachten, want Google negeert ze. Zo hoef je geen hoofdletters te gebruiken. Ook interpunctie is niet nodig. Het intypen van punten en komma’s is zonde van je tijd. Ook woorden die Google niet relevant vindt in de zoekopdracht worden automatisch weggelaten. Bijvoorbeeld woorden zoals ‘de’, ‘en’ en ‘van’.
Exacte zoekopdrachten
Wanneer de woorden zoals ‘de’, ‘en’ en ‘van’ wel belangrijk zijn voor je opdracht kun je het negeren van Google omzeilen. Door jouw zoekopdracht tussen aanhalingstekens te zetten, zoek je naar exacte woorden of woordgroepen. Dit is ook handig tijdens een gerichte zoekopdracht voor een bepaalde vacature, bijvoorbeeld: “vacature Accountmanager Utrecht”.