Je kennis en kunde

Je werkervaring, kennis en opleiding zijn een belangrijk onderdeel van wie jij bent. Het zijn de meetbare aspecten van jouw professionele profiel.

Om kort en puntig te beschrijven wat je achtergrond is, begin je met een uitgebreide inventarisatie. Daarna kan je kiezen welke onderdelen van het totale verhaal je wil benadrukken en wat je wilt weglaten van je opleiding, kennis en ervaring.

Het gaat om je basisopleiding en je vervolgstudie(s), aanvullende curssusen, talenkennis, softwarprogramma’s en andere kennis. Alles waar je ooit een diploma voor hebt ontvangen of kon krijgen (als je het had afgemaakt), een certificaat, een lintje is interessant om terug te halen in je herinnering.

Actie

  • Maak een zo uitgebreid mogelijke lijst met alle kennis, opleidingen en cursussen die je ooit hebt (op)gedaan. Ook de op het oog onbelangrijke cursussen en trainingen voeg je toe.
  • Welke interessante passie uit het verleden of interesse die wat is wegezakt, is belangrijk bij het bepalen wat jij te bieden hebt?
  • Welke vervolgopleiding(en) heb je gedaan? Denk ook aan je taalcursus, typediploma etc.
  • Welke seminars, webinars en lezingen heb je bijgewoond?
  • Welke trainingen en curssusen heb je gevolgd of waar was je bij?

Wat heb je tot nu toe gedaan dat in min of meerdere mate bijdraagt aan je professionele ontwikkeling? Dit kunnen betaalde banen zijn geweest en ook dingen die je hebt ondernomen naast je betaalde werk, in een vereniging, in besturen of in andere verbanden. Je kan dit hebben ondernomen als werknemer, als werkgever, als ondernemer, als vrijwilliger, als hobbyist of als enthousiasteling.

Voorbeelden:

  • Ben je accountmanager geweest, schrijf er dan bij welke klanten je in je portefeuille had en wat jouw specifieke rol voor die klant was. Was jij degene die de klant binnenhaalde of was je meer degene die de bestaande klant bediende?
  • Had je een baan als receptioniste, vielen dan ook de secretariële taken onder jouw verantwoordelijkheid of was je vooral het gezicht van het bedrijf naar klanten en de buitenwereld toe? Wat droeg jij bij aan meetbare resultaten?
  • Ben je werkzaam geweest als ondernemer, waar lagen jouw verantwoordelijkheden en wat besteedde je uit aan anderen? Wat is het concrete resultaat geweest in omzet en winst?
  • Heb je in het onderwijs gewerkt, waar heb je dat gedaan en volgens welk systeem heb je les gegeven?

Actie

Beschrijf bij je ervaringen zo specifiek mogelijk wat je precies hebt gedaan, wat daar het resultaat van was en wat jouw specifieke bijdrage aan het resultaat was. Beschrijf jouw rol en werkzaamheden zo objectief en waarheidsgetrouw mogelijk.

Je hebt nu een complete lijst met jouw meetbare en controleerbare kenmerken. Nu ga je deze comprimeren tot het meest essentiële om te komen tot een korte, puntige omschrijving van jezelf. Noem alleen de meest essentële dingen waarop je je wilt laten voorstaan en gebruik hier maximaal twee zinnen voor.

Voorbeelden:

  • Nederlands- en Spaanstalige marketeer met Nima-C, klantbeheerder met ervaring in entertainment, media en sport, kunstkenner.
  • Filmproducente en -kenner, specialist in pers en publiciteit, ervaring met het organiseren van evenementen, reiziger.
  • Internationaal salesmanager, bekend met ins en outs in telecom, fanatiek tennisser en ervaringsdeskundige in persoonlijke ontwikkeling.
  • HR-manager, jurist en moeder, internationaal ervaren in corporate wereld.
  • Kwalitatieve projectmanager met marketingbloed, sporen verdiend in opleidingswereld, evenementen en media.

Bij het kiezen uit het grote aantal kenmerken dat je hebt opgeschreven, ga je uit van je eigen voorkeuren. Je kiest voor zaken waar je het meeste gevoel bij hebt en waarvan je het idee hebt dat ze het meest relevant zijn voor wie je bent en wie je wilt zijn. Houd hierbij niet te veel rekening met de arbeidsmarkt of de beschikbare banen die er zijn. Neem jezelf als uitgangspunt en zorg ervoor dat je kiest voor die kenmerken waar je trots op bent, enthousiast over raakt en mee verder wilt.

Actie

    • Noteer de drie meest belangrijke kenmerken waarmee je de basis beschrijft van wie je bent.