Sommige functies zijn geschikter voor professioneel gebruik op TikTok dan andere. Banen in de juridische sector en conventionele beroepen zijn bijvoorbeeld minder geschikt voor dit platform. Creatieve banen als contentcreator, marketeer, social media manager zijn bijvoorbeeld juist wel weer geschikter voor TikTok.
Actie
- Gebruik relevante hashtags om vacatures te vinden. Algemene hastags als #vacature, #werkenbij en #vacaturealert zullen wel veel resultaten opleveren, maar daardoor zie je door de bomen het bos niet meer. Door specifiekere hashtags te gebruiken, vergroot je de kans om relevante vacatures te vinden die aansluiten bij jouw interesses en vaardigheden. Denk aan branchespecifieke hashtags zoals #horecavacatures of locatiespecifieke hashtags als #werkeninamsterdam. Zoek uit welke hashtags populair zijn binnen jouw vakgebied en regio.
- Kom meer te weten over de bedrijfscultuur door TikTok accounts van bedrijven te bekijken. Op een informele manier laten zij om meer van zichzelf zien en zijn daarmee aantrekkelijk te zijn voor potentiële werknemers. Denk hierbij aan video’s over dagelijkse werkzaamheden, werknemers die hun ervaringen delen, bedrijfsevenementen of grappige bloopers tijdens het werk.
- Presenteer jezelf op een unieke manier met een CV in de vorm van een video waarmee jij een blijvende indruk achter bij potentiële werkgevers achterlaat.
- Volg je favoriete merken, interessante bedrijven of recruitmentbureaus op TikTok wanneer je op zoek bent naar een baan. Dit maakt het niet alleen eenvoudiger om op de hoogte te blijven van de laatste vacatures en bedrijfsupdates, maar ook om met deze bedrijven in contact te komen. Beperk je niet alleen tot het volgen van bedrijfsaccounts. Overweeg ook om HR-professionals, recruiters en andere teamleden binnen deze organisaties te volgen.
- Zorg ervoor dat bedrijven jou vinden. Maak je account openbaar, gebruik hashtags bij jouw video’s die interessant zijn in je sector en voor het type functies waar jij naar op zoek bent. Optimaliseer jouw profiel en gebruik een duidelijke profielnaam die makkelijk te onthouden is, voeg een pakkende bio toe waarin je jezelf beschrijft.
- Plaats regelmatig content die relevant is voor jouw vakgebied. Vermijd het plaatsen van onprofessionele of controversiële content die afbreuk doet aan je professionele imago.
- Reageer op content van bedrijven of andere professionals. Dit vergroot niet alleen je zichtbaarheid, maar brengt je ook in contact met de juiste mensen.