LinkedIn is hèt zakelijke social media platform. Netwerken op dit platform biedt jou de mogelijkheid om relaties op te bouwen, nieuwe kennis op te doen, jouw carrière een boost te geven en vacatures te vinden.
Ook biedt LinkedIn jou de mogelijkheid om jouw personal branding te versterken. Jouw profielpagina dient als het ware als een online visitekaartje. Het actief benutten van de mogelijkheden die LinkedIn biedt, helpt jou je carrière te boosten en te netwerken met andere professionals.
Maak een netwerkdoel
Dit zorgt ervoor dat je een gerichte en effectieve aanpak hebt in het opbouwen van je professionele netwerk.
Maak een volledig profiel
Als je wilt netwerken op LinkedIn, moet jouw profiel je visitekaartje zijn. Maak het minstens zo compleet als dat je jouw CV zou maken.
Zorg voor een goede basis en laat uitgebreid zien welke kennis en vaardigheden je hebt opgedaan, en welke relevante prestaties je hebt bereikt. Vermeld niet alleen de namen en data van bijvoorbeeld de projecten die je hebt gevolgd, maar licht het ook uitgebreid toe. Zo geef je potentiële connecties en werkgevers een dieper inzicht in wie je bent en wat je hebt bereikt. Dit helpt je om op te vallen in de competitieve wereld van professioneel netwerken.
Krijg aanbevelingen en onderschrijvingen
Aanbevelingen en onderschrijvingen op LinkedIn zijn manieren om jouw expertise in een vakgebied of bepaalde vaardigheid te bevestigen. Jouw profiel wordt geloofwaardiger naarmate meer mensen jouw competenties erkennen. Dit vergroot niet alleen je zichtbaarheid, maar geeft ook jouw netwerk vertrouwen in je professionele capaciteiten.
De beste manier om aanbevelingen en onderschrijvingen te krijgen is door erom te vragen en mensen uit te nodigen om een aanbeveling voor jou te schrijven.
Bepaal of je een betaalde versie wilt
LinkedIn Premium kan jou helpen je carrière een boost te geven. Met een betaalde versie zie je bijvoorbeeld wie jouw profiel hebben bekeken, op welke manier ze jouw profiel hebben gevonden en krijg je exclusieve inzichten in veel bedrijven op LinkedIn. Ook heb je uitgebreide zoekfilters, waarmee je gerichter zoekt naar bedrijven, potentiële connecties en vacatures.
Je leest hier informatie over LinkedIn Premium en de voordelen die het biedt. Bepaal aan de hand van jouw netwerkdoel(en) of een betaalde versie van LinkedIn het waard is.
Connect met relevante mensen en bedrijven
Netwerken op LinkedIn gaat niet zonder relevante connecties. Zoek eerst naar mensen die je kent. Dit doe je door ze simpelweg op te zoeken, of door via de homepagina naar “Mijn Netwerk” te gaan en te scrollen naar “Personen die u misschien kent”.
Niet alleen bekenden, maar ook potentiële relevante mensen en bedrijven zijn waardevolle connecties. Denk aan mensen zijn die actief zijn in jouw vakgebied, experts binnen jouw branche, of zelfs potentiële werkgevers.
Via de Alumnitool van LinkedIn vind je bijvoorbeeld relevante connecties. Ga naar het account van jouw voormalige school, klik op Alumni en zoek mensen aan de hand van hun functietitel, het bedrijf waar ze werk(t)en of een ander zoekwoord. Dit is een goede manier om connecties te maken met alumni die wellicht dezelfde carrièrepaden of interesses delen.
Personaliseer je connectieverzoeken
Wil je een relevante connectie aangaan? Personaliseer jouw uitnodiging met een persoonlijk bericht. Een algemeen bericht laat het lijken alsof je iedereen toevoegt zonder echte interesse. Wanneer je met specifieke connecties wilt netwerken, heeft een persoonlijk bericht veel meerwaarde.
Schrijf een kort en bondig bericht, waarin je op een beleefde manier uitlegt waarom je wilt connecten. Hebben jullie een gemeenschappelijke interesse, ben je geïnteresseerd in hun expertise of zou je graag willen samenwerken in de toekomst? Laat het in jouw persoonlijke uitnodiging weten.
Maak je netwerk diverser
Ook al is het goed om met mensen te connecten met wie jij op zakelijk gebied veel gemeen hebt, is het enorm waardevol om je netwerk diverser te maken. Andere sectoren bieden namelijk een breder perspectief en nieuwe inzichten die je kunt gebruiken in jouw vakgebied.
Een diverser netwerk helpt jou bijvoorbeeld om:
Word lid van groepen
LinkedIn-groepen zijn forums waar leden vragen stellen, hun kennis delen en gesprekken voeren over bepaalde onderwerpen. Wanneer je lid wordt van groepen die voor jou relevant zijn, helpt dit jou nieuwe connecties te maken.
Zoek op LinkedIn naar specifieke trefwoorden over bijvoorbeeld jouw sector, functie of producten waar je geïnteresseerd in bent. Wanneer je actief deelneemt aan groepen, zien interessante connecties ook jouw profiel. Dit vergroot je zichtbaarheid en biedt mogelijkheden om waardevolle relaties op te bouwen binnen jouw vakgebied.
Betrokkenheid tonen met content van anderen
Laat jezelf zien op LinkedIn! Naast dat het belangrijk is om zelf content te plaatsen, is het ook zinvol om betrokkenheid te tonen met content van anderen.
Denk hierbij aan het liken, reageren en delen van berichten die je interessant vindt. Hierbij geldt wel: ga niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit. Plaats geen reacties om er maar een te schrijven, maar investeer de moeite om waardevolle interacties tot stand te brengen. Probeer algemene reacties om te buigen naar betekenisvolle bijdragen aan het gesprek, bijvoorbeeld door een vraag te stellen.
Door content van anderen te delen, vooral van professionals, en jouw mening en expertise te delen, bouw je autoriteit in je vakgebied op.