Omgaan met afwijzing

Wanneer je niet bent aangenomen, probeer erachter te komen waarom je bent afgewezen.

Opbellen en vragen waarom je bent afgewezen doe je niet voor je plezier, zeker niet wanneer het al moeite genoeg kost om de teleurstelling te verwerken.

Weet dat het meestal niet eenvoudig is om de waarheid boven tafel te krijgen. Men draait vaak een beetje om de hete brei heen. Bedenk dat de ander het ook niet gemakkelijk vindt om jou te vertellen wat de precieze reden is, vooral niet wanneer het een negatieve boodschap betreft.

Toch is het voor je toekomst belangrijk de werkelijke reden te weten, omdat je daar voor een volgende keer van kunt leren. Vertel dat je het natuurlijk jammer vindt dat de keuze niet op jou is gevallen, dat je graag bij de organisatie of afdeling had willen werken en de functie je erg aansprak. Maak vervolgens de ander duidelijk, dat je het echt op prijs stelt te weten waarom je bent afgewezen en graag een open, eerlijk antwoord wilt hebben.

Je hebt altijd recht op een goede argumentatie voor je afwijzing. Ga niet in discussie over de argumenten die je gesprekspartner aandraagt. Maar neem geen genoegen met een vage reden als ‘te weinig ervaring’ of ‘je past niet binnen het team’.

Vraag dan door: wat had je anders of beter kunnen doen tijdens het gesprek? Ontlok ook concrete uitspraken: welke ervaring, kennis en/of opleiding miste precies? Welk profiel zou een nieuw teamlid moeten hebben? Etc.

Naast het navragen bij derden kun je ook voor jezelf de volgende vragen beantwoorden:

  • Was je voldoende voorbereid?
  • Welke kwaliteiten en motivatie kwamen in het gesprek goed tot zijn recht?
  • Ging je voldoende in op de informatie, die je had en kreeg over de organisatie en de functie?
  • Maakte je in het gesprek duidelijk wat je zou kunnen betekenen voor de organisatie? Ging je in op organisatiedoelen, -problemen en –uitdagingen?
  • Hoe kwam je over: deskundig, kalm, vriendelijk, enthousiast? Denk daarbij ook aan je stemgebruik, lichaamstaal en inhoud van het gesprek.
  • Welke informatie en vragen vond je moeilijk: waar werd je ongemakkelijk van? Waar heeft dat mee te maken?
  • Van welke vragen werd je enthousiast en waar heeft dat mee te maken?
  • Welke zaken, die hierboven staan, zou je in een volgend gesprek kunnen verbeteren en hoe zou ik dat kunnen doen?

Afhankelijk van wat je bevindingen zijn, kun je actie ondernemen om je minder sterke punten te verbeteren, bijvoorbeeld door:

  • Het volgende gesprek beter voor te bereiden
  • Te werken aan een betere presentatie door sollicitatiegesprekken te oefenen met iemand die speciaal op genoemde punten let Je uiterlijk beter te verzorgen
  • Iets aan bijscholing of opleiding te doen als je huidige opleiding onvoldoende blijkt te zijn
  • Op andere functies te gaan solliciteren als blijkt dat er voor dit type functies heel veel medesollicitanten zijn die over betere papieren beschikken, zodat je eigenlijk kansloos bent
  • Niet af te wachten, maar actief te blijven solliciteren en je netwerk verder uit te bouwen
  • Alle mogelijke en haalbare kansen om ervaring op te doen aan te grijpen
  • Ook bijvoorbeeld stages niet uit te sluiten Als je het niet meer ziet zitten, mensen op te zoeken die je kunnen helpen