Ontslag nemen doe je in een gesprek met je leidinggevende of iemand van Human Resources. Daarnaast is het slim om het ook op papier te zetten, in een ontslagbrief of -mail. Dat kan een kort en zakelijkk bericht zijn. Wat er in ieder geval in moet staan, is dat je de arbeidsovereenkomst stopt, met inachtneming van de opzegtermijn.
Dat voorkomt misverstanden. De opzegtermijn is vaak een kalendermaand en je moet in ieder geval aan het einde van de maand opzeggen. Wat je niet wilt is dat je mondeling opzegt en je werkgever een paar dagen later zegt dat je een maand langer moet blijven.
Vermeld in je ontslagmail meteen hoeveel vakantiedagen nog openstaan, die je kunt laten uitbetalen of opnemen en je dus iets eerder stopt met werken.
Jouw vertrek heeft niet alleen gevolgen voor jou, maar ook voor je werkgever en je collega’s. Er blijft werk liggen, anderen krijgen het drukker en er moet een vacature worden uitgezet.
Als vertrekkende medewerker laa je een goede indruk achter wanneer je met anderen meedenkt over datg probleem. Dat kan je later in je loopbaan weer van pas komen.
Begin twee weken voor je vertrek met een planning. Wat moet echt af en wat kun je overdragen? Soms is er nog geen vervanger gevonden. Spreek dan met je leidinggevende wat er gebeurt als jij weggaat. Leg uit waarom het voor de organisatie belangrijk is dat iemand anders jouw taken overneemt.
Het is ook voor jezelf prettiger om het netjes achter te laten. Misschien heb je jaren aan een project gewerkt en dan wil je niet dat dat stil komt te liggen of in een lade verdwijnt. Anders voelt het alsof het allemaal voor niets is geweest.
Veel werkgevers willen als je je dienstverband hebt beëindigt nog een laatste gesprek voeren om te horen waarom je weggaat. Daarmee kunnen ze hun personeelsbeleid verbeteren en voorkomen dat anderen ook om dezelfde reden opstappen.
Zo’n gesprek kan voor jou ook prettig zijn, want het is de kans om te zeggen wat je op het hart hebt zonder bang te hoeven zijn voor consequenties. Als je leidinggevende of HR-medewerker echt luistert en geïnteresseerd is, ga je met een beter gevoel weg.
Meestal vraagt de werkgever of je behoefte hebt aan een afscheidsborrel. Bij een kleine organisatie drinkt iedereen misschien een drankje op jouw vertrek. Bij een grotere instantie is een etentje of een lunch met het team misschien gebruikelijk.
Ook als je zelf besluit om weg te gaan of je kan niet wachten tot je van het bedrijf verlost bent, voelt het gek om op de laatste dag je spullen in een tas te doen en te denken: nou, dit was het dan. Het is daarom goed om erbij stil te staan en het positief af te sluiten.
Heb je geen zin om een middag of avond in het middelpunt van de belangstelling te staan? Loop dan zelf even langs bij de mensen met wie je een goede band had. Schrijf eventueel een kaartje voor hen of geef een cadeautje.
Op de laatste werkdag wil je je collega’s van andere afdelingen, klanten of andere zakenrelaties inlichten over je vertrek. Dan kan het handig zijn om een mail te sturen naar meerdere mensen tegelijkertijd. Stel ook een out-of-office in. Pas wel op wat je daar precies inzet en niet uit boosheid een mail rondstuurt waarin je je werkgever zwart maakt. De kans is groot dat je elkaar weer tegenkomt, dus dat is niet slim.
Wil je mensen gewoon even op de hoogte stellen en laten weten hoe ze nog contact met jou kunnen opnemen als ze vragen hebben? Pas op dat je daarmee niet je oude werkgever voro het hoofd stoot en overleg even wat je in zo’n bericht zet. Zeker als je naar de concurrent vertrekt of voor jezelf begint.