Opbouw van het sollicitatiegesprek

Ondanks de vele sollicitatiegesprekken die er dagelijks worden gevoerd is er niet één hetzelfde. Ieder bedrijf en mens is anders en waardoor het verloop van het gesprek telkens anders is.

Toch zijn er een aantal zaken die in ieder gesprek terugkomen, want het doel is wel hetzelfde in alle gesprekken. Zowel jij als de organisatie wil achterhalen of je bij het bedrijf en de functie past.

Om dit vast te stellen zijn er onderwerpen die altijd aan bod komen. Sommige onderdelen komen voor in een afwijkende vorm of in een andere volgorde, maar dit is de basis van ieder gesprek.

Introductie

Een gesprek begint altijd met het introduceren van jezelf. Je begroet jouw gesprekspartners en schudt handen. Vervolgens vertellen jouw gesprekspartners wie ze zijn en wat hun rol binnen de organisatie is. Als dit niet het geval is en je bent hier nog niet achter gekomen in je vooronderzoek, vraag dan wat hun rol is binnen de organisatie.

Vaak volgt hierop een informeel praatje om jou op je gemak te stellen.

Tot slot gaat het over de opbouw van het sollicitatiegesprek en hoe lang het gesprek ongeveer zal duren.

Een introductie is een klein deel van het sollicitatiegesprek, dat vaak wordt onderschat. Toch is het een cruciaal moment in je sollicitatie want de eerste indruk staat op de tweede plek in de top 5 van factoren die de meeste invloed hebben op de selectie van werknemers door recruiters. Na werkervaring (36%) bepaalt de eerste indruk die je achterlaat voor 24% of je wordt aangenomen of niet!

Een juiste verzorging hoort hierbij! Verder speelt je houding en jouw zelfvertrouwen ook een rol.

Informatie over de organisatie

Na de introductie wordt informatie over het bedrijf uitgewisseld. Dit gebeurt soms door een toelichting van de recruiter of werkgever, maar het is niet ongebruikelijk dat jij de vraag krijgt wat je allemaal weet van de organisatie.

Het is daarom belangrijk dat je goed vooronderzoek hebt gedaan. Zo ben je in staat om deze vraag goed te beantwoorden.

Daarna licht de recruiter of werkgever nog extra informatie over de organisatie toe en zet de organisatie goed op de kaart. Het is voor de recruiter of de werkgever net zo belangrijk is om te laten zien dat hij enthousiast is over het bedrijf als andersom! Vanzelfsprekend willen ze graag dat goede mensen bij hen aan de slag willen.

Bespreken van de functie

Logischerwijs komt dan de functie zelf aan bod. De recruiter of de werkgever legt uit wat de rol precies inhoudt en wat je taken en verantwoordelijkheden worden. Vaak gaat dit veel verder dan hetgeen wat in de vacature staat. Ze vertellen dan wat je kunt verwachten van de functie en wat er van jou verwacht wordt.

Dit is hét moment om de vragen te stellen die jij hebt over de vacature! Een sollicitatiegesprek is namelijk geen éénrichtingsverkeer. Zodra jij de ruimte krijgt om vragen te gaan stellen, krijg jij ook gelijk de ruimte om te laten zien dat jij écht geïnteresseerd bent in de functie!

Motivatie

Tijdens of na het bespreken van de functie gaat het gesprek waarschijnlijk over naar jou. Waarom wil jij in deze positie werken, binnen dit bedrijf? En wat kom jij toevoegen binnen dit bedrijf? Jouw motivatie om daar te werken is cruciaal voor de werkgever om in te schatten of jij bij de functie past.

Werkgevers zijn op zoek naar jouw intrinsieke motivatie en waarbij plezier in hebt en voldoening van krijgt.

Solliciteer daarom alleen bij een bedrijf waar je écht wilt werken. Waarom? Het zorgt voor een onuitputtelijke bron van energie, je gaat fluitend naar je werk en het vergroot de kans dat je slaagt. Wat natuurlijk erg waardevol is voor werkgevers.

Ervaring en vaardigheden

Werkervaring en bepaalde vaardigheden zijn vereist om de functie goed uit te voeren. Deze komen dan ook zeker ter sprake tijdens het gesprek. De vereisten staan meestal al aangegeven in de vacaturetekst.

Zorg daarom dat je jouw ervaring en kwaliteiten goed onderbouwt. Geef aan hoe jouw expertise overeenkomt met de functie-eisen. Gebruik hierbij voorbeelden. Dit komt veel sterker over!

Aansluiting met de bedrijfscultuur

Voor een goede match tussen jou en de organisatie is het ontzettend belangrijk dat je goed binnen de bedrijfscultuur past. De invloed van de bedrijfscultuur is groot, omdat je op je werk vaak meer tijd doorbrengt dan thuis. De bedrijfscultuur maakt het verschil of werknemers graag bij een bedrijf werken of juist helemaal niet.

Je krijgt daarom vragen over wat jij belangrijk vindt in een bedrijfscultuur. Als jouw antwoorden aansluiten bij de cultuur dan is de kans groot dat je het naar je zin gaat hebben. Ook hier heb je weer een kans om zelf vragen te stellen om de bedrijfscultuur te achterhalen.

Arbeidsvoorwaarden

Dit is een onderwerp dat niet altijd al in het eerste sollicitatiegesprek naar voren komt, maar het komt zeker voor. In sommige gevallen is er maar één gesprek en komt dit dus wel ter sprake.

Wanneer jij een goede indruk maakt wil het bedrijf graag weten of jouw gewenste salaris een realistische optie is. Een tweede gesprek heeft geen zin als het bedrijf jou niet kan bieden wat je minimaal wilt verdienen. Let op: salaris is niet het belangrijkste! Jouw intrinsieke motivatie moet de drijfveer zijn om voor de functie te kiezen. Maar, het salaris moet wel bij je passen, want hier zou een match op kunnen stuklopen.

Tot slot worden de secundaire arbeidsvoorwaarden besproken om de baan goed uit te voeren. Denk hierbij aan opleidings- en doorgroeimogelijkheden, een auto, een telefoon of laptop, vakantiedagen.

Vragen

Zorg ervoor dat je tijdens het gesprek al veel vragen stelt. Ook aan het einde van het gesprek kan je nog vragen stellen. Dat is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het gesprek! Zodra jij de ruimte krijgt om vragen te gaan stellen, krijg jij ook gelijk de ruimte om te laten zien dat jij de baan écht serieus neemt, dat je weet waar je het over hebt en dat je een connectie wilt vormen met de mensen binnen de organisatie.

Afsluiting en vervolg

Wanneer alle vragen beantwoord zijn door beide partijen is het gesprek bijna afgelopen. Voordat je vertrekt is spreken jullie kort over wat de volgende stappen zijn in het sollicitatieproces.

Wat wordt er van jou verwacht? Wanneer en hoe neemt de werkgever vervolgens contact met jou op? Dit soort zaken komen vaak ter sprake. Daarna is het sollicitatiegesprek afgelopen en neem je op een professionele manier afscheid. Dan is het tijd om het gesprek te laten bezinken en te evalueren.

En heb je alle stappen van de opbouw van het sollicitatiegesprek doorlopen!