Bij een open sollicitatie solliciteer je zonder dat er een vacature open staat. Je klopt ongevraagd aan bij een organisatie en toont daarmee jouw interesse in het bedrijf en je verkoopt jezelf. Een open sollicitatie doe je alleen als echt gemotiveerd bent om voor jouw droomwerkgever te werken en er geen openstaande vacatures zijn die aansluiten op wie jij bent, wat jij wilt en wat bij jouw past.
Een open sollicitatie verschilt van een sollicitatie op een vacature. Het duurt vaak langer voordat je een baan krijgt aangeboden, simpelweg omdat er geen vacature open staat. Organisaties gaan je pas benaderen wanneer ze het idee hebben dat ze jou nodig hebben.
Ook verschilt een open sollicitatiebrief inhoudelijk van de ‘normale’ sollicitatiebrief. Je legt meer nadruk op je intrinsieke motivatie om voor het bedrijf te werken en minder op specifieke werkzaamheden.
En de procedure verloopt anders. Je gaat niet op zoek naar vacatures, maar naar de organisatie waar jij wilt werken. Je kijkt niet naar de competenties die nodig zijn, maar naar de competenties die jij graag wilt gebruiken. Je solliciteert niet door op de sollicitatiebutton te klikken, maar door op zoek te gaan naar de persoon binnen het bedrijf bij wie je de grootste kans hebt om te slagen.
Bereid je goed voor op jouw open sollicitatiebrief Hoe beter de basis van je sollicitatie, hoe meer kans je maakt op jouw droombaan.
Contacten binnen de organisatie voorzien je van waardevolle informatie over mogelijke posities en andere bruikbare informatie. Daarnaast kunnen ze je introduceren binnen het bedrijf. Een open sollicitatie via via heeft zoals je al weet een veel hogere kans op slagen. Gebruik dus je netwerk!
Ga na of je iemand kent bij jouw droombedrijf of iemand die in het verleden betrokken geweest is bij de organisatie. Check ook of je via iemand anders bij de geschikte persoon terecht kan komen. Gebruik ook de geavanceerde zoekoptie van LinkedIn. Kom je hier een bekende of een oudbekende tegen? Zorg dan altijd eerst dat je met diegene in contact komt.
De geavanceerde zoekoptie van LinkedIn heeft nog een extra voordeel. Je kunt namelijk zien wie de ex-werknemers zijn van de organisatie en hoe lang geleden ze zijn vertrokken. Op die manier kun je zoeken naar gaten in het personeelsbestand, waar je vervolgens je sollicitatie op aan kunt passen. Hoe meer je weet over een positie, hoe beter je kunt aansturen op relevante competenties en vaardigheden in je CV en motivatiebrief.
Verder is het nodig om je goed te verdiepen in de organisatie. Een goede motivatie waarom je bij jouw droombedrijf aan de slag wilt is een vereiste in een open sollicitatie!
Om de kans op succes te vergroten, moet je op zoek gaan naar de juiste persoon. Meestal is dit degene die beslissingen neemt over het aannemen van mensen op de afdeling waar jij wilt werken. Bij een kleine organisatie is dit relatief makkelijk. Als het bedrijf groter is, wordt het vinden van de juiste persoon lastiger.
Ook aan wie je je open sollicitatie het beste kan richten kun je via LinkedIn of via je netwerk achterhalen. Lukt dit je niet dan kun je altijd vooraf bellen naar de organisatie.
Voordat je solliciteert bellen is aan te raden. Zo kun je informatie inwinnen en leg je het eerste contact. Door telefonisch contact met degene waarbij je solliciteert heb je veel meer kans op succes. Een telefonisch gesprek maakt meer indruk dan direct een sollicitatie-mail. Op die manier kent je contactpersoon jouw naam al en is het geen verrassing wanneer je sollicitatiebrief binnenkomt.
Je kunt ook aan het telefoongesprek refereren in je open sollicitatiebrief. Daarnaast kun je de mail en sollicitatiebrief richten aan degene die je hebt gesproken.
De aanhef van je sollicitatiebrief moet extra sterk zijn bij een open sollicitatie, omdat de lezer jou niet direct verwacht. Het is daarom cruciaal direct de aandacht te trekken en vast te houden.
Wat direct duidelijk moet worden is wie je bent en waarom jij jezelf voorstelt bij de organisatie. Leg een link tussen jou en de organisatie. Verwijs naar jouw aansluitende passie, nieuws of andere zaken over het bedrijf of aan eerder contact.
Mocht je een connectie hebben, benoem dat in de eerste paar zinnen van je sollicitatiebrief. Controleer wel eerst of je connectie het goed vindt dat je zijn naam noemt en of diegene bereid is jou aan te bevelen.
Bij een open sollicitatie is er geen lijst met werkzaamheden voor handen en zul je zelf moeten omschrijven waarom jouw kennen en kunnen relevant zijn voor de organisatie waar je solliciteert.
Formuleer een aantal van je kernkwaliteiten en leg uit waarom deze voor het bedrijf relevant zijn. Blijf wel realistisch en verplaats je in de recruiter of werkgever. Zijn jouw competenties en talenten te vertalen in een concreet functieprofiel? Is er überhaupt vraag naar de kernkwaliteiten die jij hebt geformuleerd?
Door de organisatie op voorhand onder de loep te nemen en op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, heb je een beter beeld van de organisatie en eventuele ‘gaten’ in het personeelsbestand. Gaat het bedrijf nieuwe producten produceren of verkopen waar jij verstand van hebt? Openen ze eindelijk een filiaal in de regio waar jij woont? Of gaat er binnenkort een reorganisatie plaatsvinden? Met dit soort nieuws kun je jouw motivatiebrief richting geven en daarmee je kans op succes vergroten.
Beschrijf in jouw sollicitatiebrief heel duidelijk waarom je per se bij dít bedrijf wilt werken, ook al is dat lastig. Een tip is om jezelf 3 keer de waarom vraag te stellen.
Voorbeeld
Vraag: ‘Waarom wil je bij de Hogeschool werken?’
Antwoord: ‘Omdat de Hogeschool goede studenten aflevert.’
V: ‘Waarom is spreekt het jou aan dat ze goede studenten afleveren?’
A: ‘De Hogeschool is toonaangevend en wil dat ook blijven’ ‘Waarom is het voor jou belangrijk dat ze toonaangevend zijn?’ ‘Om toonaangevend te blijven moeten ze steeds vernieuwen en dat zorgt ervoor dat medewerkers op de toppen van hun kunnen werken en echt een verschil kunnen maken.’
Is het de bedrijfscultuur die je aantrekt? Komt de visie van het bedrijf overeen met jouw normen en waarden? Of vind je de producten die het bedrijf produceert simpelweg helemaal te gek? Het is hierbij echt nodig dat je jouw kennis over de organisatie laat doorschijnen in jouw brief. Dit maakt jouw onderbouwing geloofwaardiger.
De afsluiting van jouw brief is dat wat moet blijven hangen en moet impact hebben. Omschrijf in de afsluiting van de brief duidelijk je enthousiasme, professionaliteit en pro-activiteit.
Zorg ervoor dat je afsluiting proactief is. Dit doe je door vervolg stappen of de follow-up aan te bieden. Laat de persoon aan wie je schrijft weten dat je altijd beschikbaar bent om meer toelichting te geven op jouw sollicitatie. Stel voor om telefonisch contact te hebben of op bezoek te komen voor een kennismakingsgesprek. Of liever, geef aan dat je binnen enkele dagen of weken contact opneemt. Maak dat concreet: geef aan dat je donderdagmiddag 14 mei tussen 13 en 16 uur contact opneemt.
Laat in de slotzin van je open sollicitatie een goede indruk achter. Je moet jezelf voorhouden dat de laatste paragraaf, en nog specifieker de laatste zin, is wat de lezer over jou moet en gaat onthouden. Dat kan simpelweg een reminder zijn naar iets wat je eerder in jouw brief geschreven hebt of een opmerking over jouw grootste pluspunt.
Let wel op dat je professioneel blijft in je afsluiting, dus beleefd en zakelijk.
De begeleidde mail is essentieel bij een open sollicitatie. Wanneer je hier niet in staat bent de ontvanger te interesseren in jouw sollicitatie, is alles voor niks geweest. Je moet lezer overtuigen om jouw sollicitatie te bekijken, terwijl hij daar in eerste instantie geen belang bij heeft. Reden genoeg om hier minstens net zo veel aandacht aan te besteden als aan je brief!
Het richten van je sollicitatie aan de juiste persoon cruciaal. Ga dus niet naar de bedrijfspagina om vervolgens je sollicitatie te versturen naar het e-mailadres dat je daar vindt, bijvoorbeeld naar een info@ e-mailadres. Wanneer je een onvergetelijke indruk wilt maken, moet je jouw bericht richten aan één en de juiste persoon.
Bij een open sollicitatie is dit niet mogelijk om in de onderwerpregel of in het e-mailbericht aan te geven om welke vacature het gaat. Daarom is het verstandig om de onderwerpregel concreet en to-the-point te houden. Je zelf voorstellen en je toegevoegde waarde laten zien moet terugkomen in de onderwerpregel.
Ook moet je de lezer nieuwsgierig maken door het persoonlijk te maken. Door de naam van de ontvanger te vermelden trek je de aandacht en blijf je wel concreet en beleefd.
De ontvanger kent je waarschijnlijk niet, daarom is het belangrijk om direct je toegevoegde waarde te laten zien. Begin het emailbericht met een aantal kernkwaliteiten. Leg uit waarom ze relevant zijn voor het bedrijf en de betreffende persoon.
Hoe meer je over het bedrijf weet, hoe relevanter je kunt zijn. Ga dus op zoek naar ontwikkelingen binnen het bedrijf. Door in te spelen op dergelijke zaken, vergroot je de kans op een uitnodiging.
Je motivatie en keuze voor het bedrijf kun je ook al vermelden in het e-mailbericht. Dit kun je in één of twee zinnen bij het bericht betrekken. Zorg dat het bericht kort blijft.
Gebruik bij het schrijven van je e-mailbericht de informatie die je over de betreffende persoon hebt gevonden. Probeer het bericht zo persoonlijk mogelijk te maken en stuur aan op de spreekwoordelijke klik. Benoem ook je connectie in je e-mail als je deze hebt.
Verwijs naar je CV en motivatiebrief die je als bijlage hebt toegevoegd. Het is niet verstandig je motivatiebrief in het emailbericht te plakken. Lange teksten schrikken af, vooral als de lezer geen tijd heeft voor het werven van medewerkers.