Opmaak van je CV

Jouw CV is je visitekaartje voordat je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Het is dus belangrijk dat je met jouw CV een goede eerste indruk maakt.

Daarom moet de opmaak van je CV optimaal zijn. Het moet professioneel én creatief zijn, goed scanbaar en leesbaar zijn. Daarnaast moet de uitstraling van jouw CV op een positieve manier opvallen.

Kleur

Kies de kleur van je CV zorgvuldig uit. Een keuze van kleuren kan ervoor zorgen dat jouw CV enorm afleid of juist opvalt. Kies maximaal drie kleuren, ga het liefst voor twee kleuren die goed matchen. Kijk voor kleurcombinaties op coolors.co of op color.adobe.com.

Bedenk daarnaast wat je wilt uitstralen met jouw CV. Kleuren hebben een betekenis:

Rood: actief, energiek, leiderschap, ambitieus, daadkracht en passie

Oranje: warm, optimistisch, spontaan, sociaal en creatief

Geel: vernieuwend, mentaal sterk, bewegelijk en opgewekt

Groen: balans, groei, gezond, overvloed, veilig en stabiel

Roze: zorgzaam, sensitief, voedend, onvoorwaardelijk

Blauw: communicatie, zakelijk, ruimte gevend en betrouwbaar

Grijs: neutraal, beschouwend en onuitgesproken

Wit: zuiver, helder, fris, eerlijk en neutraal

Bruin: basis, veilig, vertrouwd en betrouwbaar

Zwart: op zichzelf staan, afstandelijk en contrastrijk

Lettertype

Voor een overzichtelijk CV is het belangrijk dat je een goede keuze maakt in de lettertypes die je kiest. Gebruik geen onduidelijke lettertypes, want dan moet de lezer te veel moeite doen om je CV goed te kunnen scannen.

Stuur altijd je CV op in PDF, dan weet je zeker dat de lezer het goed kan openen. Gebruik het liefst 1 lettertype. Door het gebruik van veel verschillende lettertypes wordt het onoverzichtelijk. Let ook op de verschillende lettertype groottes. Verklein het lettertype niet met het doel er zo veel mogelijk informatie op het CV te zetten. Zorg dat je CV leesbaar blijft.

Onderscheid alleen de kopjes van de hoofdtekst. Vind de balans tussen de leesbaarheid en de aantrekkelijkheid van je CV. De koptekst van je CV mag iets opvallender zijn dan de hoofdtekst.

Kopjes en kolommen

Recruiters zien veel CV’s per dag, daarom is het belangrijk dat je jouw CV overzichtelijk maakt. Rust, reinheid en regelmaat. Zo kan een recruiter jouw CV snel scannen.

Gebruik op je CV verschillende kopjes en kolommen. Met kolommen deel je als het ware je CV op in vlakken, waardoor het goed scanbaar is.

Presenteer de verschillende onderdelen van je CV op een consistente manier. Gebruik voor alle kopjes dezelfde manier om de informatie weer te geven.

Witruimte

Tussen de verschillende kopjes en tekst gebruik je witruimtes en daarmee creëer je overzicht.

De lezer ziet op deze manier snel waar de informatie te vinden is en wat bij elkaar hoort. Zeker als je veel tekst op je CV hebt staan, creëren witruimtes rust.

Bulletpoints en graphics

Gebruik niet te veel tekst op je CV en houdt het compact. Lange stukken teksten maken je CV onprettig om te lezen.

Som de tekst op via bullets. Dat maakt het veel overzichtelijker. Met pictogrammen of graphics laat je jouw CV nog meer opvallen.

Lengte

Een CV bestaat normaal gesproken uit maximaal 2 pagina’s. Op deze manier is jouw CV voor de lezer goed behapbaar en overzichtelijk.

Wanneer de informatie écht relevant is kan je ervoor kunnen kiezen uit te wijken naar meer pagina’s. Dat is meestal het geval als je werkt in de ICT. Zorg er dan wel voor dat je de belangrijkste informatie op de eerste twee pagina’s zet, want de kans is groot dat de rest in eerste instantie niet gelezen wordt.

Afbeeldingen

Introduceer jezelf eerste met een foto, dat maakt je CV persoonlijker. Ga wel voor een professionele foto, want een onprofessionele foto, zoals een vakantiekiekje, is een grote blunder.