Wel of niet bellen voor een sollicitatie?

Vraag jij je af of het een goed idee is om een recruiter of het bedrijf te bellen voordat je gaat solliciteren? Contact opnemen vergroot mogelijk je kans op de baan, maar alleen als je een goede reden hebt om te bellen, bijvoorbeeld als je meer duidelijkheid nodig hebt over de vacature.

In zo’n gesprek heb jij de kans om een idee te krijgen of je bij het bedrijf past, en door de juiste vragen te stellen laat jij een goede indruk achter. Als je belt met algemene vragen over het bedrijf of het salaris, laat je geen goede indruk achter.

Redenen om wel te bellen voor een sollicitatie

Door een recruiter of het bedrijf te bellen, laat je zien dat je geïnteresseerd bent in de functie. Er kunnen vele redenen zijn waarom je belt voordat je je CV en motivatie opstuurt. Niet alle redenen zullen je echter verder helpen in het sollicitatiegesprek. Daarom geven we zowel redenen om wel te bellen als redenen om niet te bellen. De redenen om de telefoon te pakken voordat je je CV en motivatie opstuurt zijn als volgt

Om je kansen te vergroten 

Als je de recruiter of het bedrijf belt, laat je zien dat je procactief bent in de zoektocht naar een baan. Je geeft hen de kans om je te leren kennen, wat je een voorsprong geeft op andere kandidaten die niet de tijd hebben genomen om te bellen. Bel echter wel alleen als je écht iets nuttigs te vragen hebt. Anders verkleint het je kansen om de baan te krijgen.

Weet je door dit telefoongesprek naar wie je de motivatiebrief moet sturen? Dit geeft je de kans om zowel de naam van deze persoon als het telefoongesprek in de brief te vermelden. Zo richt jij je motivatiebrief tot de persoon die je hebt gesproken en kom je persoonlijk over. 

Bij onduidelijkheid over de vacature

Een vacaturetekst is niet meer dan een beschrijving van de functie. Hoewel sommige bedrijven graag uitgebreide vacatures online zetten en de functie in woord en beeld omschrijven, kan het ook zo zijn dat je slechts een paar opsommingen van de werkzaamheden ziet. Zo’n relatief korte omschrijving roept vragen op, die je het liefst beantwoord wilt hebben voordat jij je motivatie verstuurt.

Meer informatie over de inhoud van de functie en in hoeverre de functie aansluit bij je eerdere ervaring zijn goede redenen om te bellen. Dit helpt je de functie beter te begrijpen, zodat jij een weloverwogen beslissing kunt nemen om te solliciteren. 

Om te voorkomen dat je gesprekspartner een idee krijgt dat je onzinnige vragen stelt, is het verstandig om de vacature goed door te lezen. Laat dit ook merken: geef aan dat je de vacature hebt gelezen, maar nog enkele vragen hebt die niet duidelijk voor je waren.

Enkele vragen die jou een beter beeld geven van de functie:

  • Wat zijn de prioritaire verantwoordelijkheden van deze functie?
  • Hoe ziet een typische dag als [rol] eruit?
  • Wat is het belangrijkste doel van deze functie?
  • Wat is het meest uitdagende deel van deze functie?
  • Wat zijn de belangrijkste competenties die de werkgever zoekt in een kandidaat voor deze functie?

Om een idee te krijgen of het bedrijf bij je past

Door te vragen naar de cultuur binnen het bedrijf en het team, heb jij de kans om te achterhalen of je binnen dit bedrijf past. Enkele vragen die jou een beter beeld geven van de bedrijfscultuur:

  • Wat zijn de missie en visie van het bedrijf?
  • Hoe ziet de werkomgeving eruit?
  • Hoe zou je in drie woorden de bedrijfscultuur omschrijven?

Spreek je niet met een recruiter maar met de manager van het bedrijf zelf? Dan geeft het telefoongesprek je de kans om een idee te krijgen of je goed met deze persoon kunt samenwerken. Laat dit niet de enige reden zijn om te bellen. Zonder met goede vragen te komen is het beter om niet te bellen voor de sollicitatie.

Je hebt al eerder gesolliciteerd

Heb je interesse in een vacature bij een bedrijf waar je al eerder hebt gesolliciteerd? Dan is de kans groot dat je daar al iemand kent. Of dat je zelfs als één of meerdere positieve gesprekken hebt gehad. 

Is er bij het bedrijf een nieuwe functie vrijgekomen die je interesse heeft gewekt? Of zijn ze op zoek naar een andere werknemer voor de functie waarin je eerder geïnteresseerd was? Wees niet bang om contact op te nemen met je eerdere contactpersoon.

Je hebt de manager al eerder ontmoet

Heb je de manager van het bedrijf al eerder ontmoet? Wellicht hebben jullie al een goed gesprek gehad en heeft hij of zij je een visitekaartje gegeven. Dit is een goede reden om contact op te nemen bij interesse in een vacature. Verwijs terug naar het gesprek dat jullie hebben gehad. De ander heeft al eerder interesse in je getoond en door te bellen laat jij ook je interesse in het bedrijf  en de functie zien. Dit geeft je een stap voor in het sollicitatieproces ten opzichte van andere kandidaten. 

Redenen om niet te bellen voor een sollicitatie

Het is niet altijd een goed idee om te bellen. Als je het bellen onjuist aanpakt verkleint het je kans op een gesprek. Wij geven je 3 redenen om niet te bellen voordat jij je motivatie en cv uitstuurt. 

Algemene informatie over het bedrijf

Bijna elk bedrijf is online te vinden. Vragen over contactgegevens van het bedrijf en welke producten of diensten het bedrijf aanbiedt zijn geen goede redenen om te bellen. Alleen als er écht niets over te vinden is, is het goed om te bellen. Maar in de huidige tijd is dit bijna ondenkbaar. 

Door dit soort vragen te stellen laat je een verkeerde indruk achter. De recruiter of manager denkt dat jij geen onderzoek naar het bedrijf hebt gedaan en onvoorbereid, zonder goede reden, toch contact opneemt. Niet zo handig om hiervoor te bellen dus. 

Het salaris

Staat het salaris niet in de vacature vermeld? Ook al ben je waarschijnlijk erg nieuwsgierig naar hoeveel je gaat verdienen, is dit geen goede reden om het bedrijf of de recruiter te bellen. Op deze manier kom je over alsof je alleen gefocust bent op het geld. Dit is onprofessioneel en zorgt er waarschijnlijk voor dat je niet uitgenodigd wordt voor een gesprek. Een salarisonderhandeling is iets voor later in het sollicitatieproces. 

(Andere) onzinnige vragen 

Alleen als je een goede reden hebt om te bellen, vergroot dit je kansen op de baan. Bellen met onzinnige vragen helpt je niet verder in het sollicitatieproces. Hier een aantal voorbeelden van vragen waar je zeker niet voor moet bellen:

  • Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?
  • Hoeveel vrije dagen krijg ik per jaar?
  • Kan ik snel promotie maken in deze functie? 
  • Gaat u mijn referenties controleren?
  • Is het mogelijk om thuis te werken?